Mahathir Mohamad Resmi Jadi Perdana Menteri Malaysia

Mahathir Mohamad Resmi Jadi Perdana Menteri Malaysia

Mobil berpelat 'Proton 2020' yang ditumpangi Mahathir Mohamad menuju Istana Negara tempat pelantikan. (foto - Yahoo News Singapore)

Kuala Lumpur - Resmi menjadi Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad dilantik setelah proses pengambilan sumpah oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V. Pelantikan digelar di Istana Negara Kuala Lumpur, Kamis (10/5/2018) sekitar pukul 21.58 waktu setempat.

Seperti dilaporkan Bernama News Channel yang merupakan media pemerintah Malaysia, tampak Mahathir didampingi sang istri, Siti Hasmah Mohamad Ali duduk di sebelahnya. Tampak juga istri Anwar Ibrahim, Wan Azizah Wan Ismail yang hadir di acara pelantikan itu.

Wan Azizah disebut akan menjadi Wakil Perdana Menteri Malaysia mendampingi Mahathir. Mahathir menjadi Perdana Menteri lewat dukungan koalisi Pakatan Harapan yang memenangi pemilu. Kemenangan itu menjadi yang pertama setelah 60 tahun Malaysia dikuasai Barisan Nasional.

Mahathir Mohamad (92) untuk pertamakalinya mengalahkan koalisi Barisan Nasional yang telah berkuasa sejak Malaysia merdeka tahun 1957. Pria yang pernah memerintah Malaysia selama 22 tahun sebelum mundur pada 2003 itu langsung diambil sumpahnya sebagai perdana menteri ketujuh oleh Sultan Muhammad V.

Sesuai dengan undang-undang negara itu, raja yang berkuasa atau Yang di-Pertuan Agong mengambil sumpah perdana menteri. Sebelum dilantik, Mahathir Mohamad mengatakan, sesuatu yang sebelumnya tidak disangka pada akhirnya bisa terwujud. "Kita telah melakukan sesuatu yang selama ini mustahil untuk berlaku. Angin perubahan telah melanda".

"Semalam, kita telah memilih untuk mengembalikan maruah negara. Terima kasih kami ucapkan. Kami akan menunaikan janji-janji yang telah dibuat dan bersedia berhadapan dengan rakyat," demikian cuitan Mahathir lewat akun dengan nama penanya chedet.

Saat menuju Istana Negara, Mahathir menggunakan limosin Proton Perdana dengan nomor "Proton 2020". Nomor itu mencerminkan visi Mahathir yang pernah digagasnya ketika ia menjadi perdana menteri sebelumnya untuk menjadikan Malaysia sebagai negara maju tahun 2020. (Jr.)**

.

Categories:Internasional,
Tags:,